De meest handige en leuke tips om je eigen werkkamer in te richten

Werk je vaker thuis en vind je het fijn om in je eigen omgeving aan de slag te gaan? Dan is het tijd om na te denken over een goede thuiswerkplek. Uit onderzoek is namelijk gebleken dat je productiever en creatiever aan de slag kunt, wanneer je met zorg en aandacht voor een fijne en persoonlijke werkplek in je huis zorgt. Om de beste werkplek in te richten op je eigen manier, kun je in deze blog een aantal leuke en handige tips terugvinden. Maak een groot succes van je thuiswerkplek en zorg ervoor dat je zo geconcentreerd mogelijk aan de slag kunt gaan.

Kies eerst de ideale ruimte voor je werkplek in huis uit

Woon je in een woning met je gezin, familie, huisdieren of huisgenoten? Dan is het belangrijk om een afgelegen plek te zoeken, die je als werkplek kunt inrichten. Dit zorgt er namelijk voor dat mensen of dieren je minder makkelijk kunnen storen. Hierdoor ben je beter geconcentreerd aan het werk en word je niet om de haveklap afgeleid door van alles en iedereen. Verder is een aparte werkruimte in huis, die je ook nog eens met een deur kunt afsluiten ideaal als jij je werk en privé gescheiden wil houden. Wanneer je de deur dichtdoet en jij je computer of laptop uitzet, is je werkdag voorbij en word je niet langer aan je werk herinnert als je van je vrije tijd geniet.

Tijd om de thuiswerk plek zo comfortabel mogelijk te maken

Wanneer je meer vanuit huis werkt, is het belangrijk om aan je werkhouding te denken. Koop daarom een verstelbaar bureau en een ergonomische bureaustoel. Dit zorgt ervoor dat je vervelende nek-, rug- of schouderklachten kunt voorkomen. Verder heb je genoeg werkruimte nodig voor je laptop, computer en eventueel je tweede scherm, toetsenbord en muis. Voldoende daglicht of goede belichting door meerdere lampen is ook belangrijk voor een goede werkplek. Zet wat leuke foto’s neer, plaats souvenirs, hang een schilderijtje of poster aan de wand en zorg voor wat leuke planten om de lucht in je werkkamer op een natuurlijke manier te reinigen.

Hoe houd je de werkplek in je eigen woning zo opgeruimd mogelijk?

Wist je dat een opgeruimd bureau een positieve invloed heeft op je mentale gesteldheid, je productiviteit en je creativiteit tijdens je werkuren? Een opgeruimd bureau staat veel netter. Daarnaast kun je alle documenten of spullen die je tijdens je werk of een call nodig hebt direct terugvinden. Heeft een klant een vraag over een bepaalde factuur, dan kun je de map er snel bij pakken en de gegevens opzoeken. Grote kantoren hanteren niet voor niets een clean desk policy. Een schoon bureau zorgt ervoor dat je meteen aan de slag kunt en je een goed overzicht behoudt.

Verder zou je de snoeren van je laptop, beeldschermen, muis, telefoonoplader en andere technische werkondersteuning netjes in een snoeren opbergdoos kunnen steken. Dit zorgt er ook meteen voor dat je bureau er minder rommelig uitziet.